Tuesday, September 20, 2011

Ramadhan dan syawal terakhir buat ayah ngah...

Sapa sangka ramadhan dan syawal kali ni merupakan yang terakhir bagi ayah ngah..Ingat lagi setiap kali raya sama ada kami sekeluarga beraya ke rumah ayah ngah atau ayah ngah sendiri datang ke rumah kami tak pernah sunyi dengan cerita-cerita ayah ngah...Dari hal salah silah keluarga,isu semasa,politik sampai lah ke hal-hal yang biasa..

Tak pernah lagi setiap kali kami adik beradik berjumpa ayah ngah,ayah diam seribu bahasa..Sentiasa ada cerita dan gelak tawa..Kami seronok dengan cara ayah ngah bercerita mengunakan loghat pahang..Sampaikan ayah ngah cerita pekara serius pun kami adik beradik still boleh tergelak..Bukan kami mengelakkan ayah ngah cuma kami tak boleh tahan dengan penggunaan loghat pahang yang ayah ngah guna..

Ayah ngah yang kami kenal seorang yang sangat happy go lucky walaupun berwajah garang..Ayah ngah tak pernah menyakiti hati mak dan ayah kami ape tah lagi kami adik beradik..Ayah ngah sangat menghormati mak sampaikan aku tengok setiap kali bersalam mesti ayah ngah mencium tangan mak..

Besar jasanya ayah ngah pada kami sekeluarga..Dia mengeratkan silaturahim antara emak dan adik beradik sebapanya yang dah lama terpisah akibat salah paham..Ayah ngah jugak berjaya mengembalikan hak mak sebagai seorang anak dan kakak yang dah berpuluh tahun di abaikan..Ayah ngah menyatukan kami sekeluarga..Sejak itu juga lah aku tau siapa pakcik-pakcik aku..Sedangkan dulu aku langsung tak pernah sedar kewujudan ayah ngah..

Walaupun kami berpeluang kenal dan rapat dengan ayah ngah hanya beberapa tahun tapi itu dah cukup buat kami adik beradik begitu mengasihi ayah ngah..Tanggal 17/9/11 perginya ayah ngah secara tiba-tiba buat aku betul-betul sukar nak terima..Setiap hari terngiang-ngiang gelak tawa ayah ngah...Terngiang cerita-cerita ayah ngah..

Tapi aku bersyukur kerana sempat berada dengan ayah ngah ketika saat akhirnye..Di saat anak-anak lelaki ayah ngah yang sangat bertanggungjawab mengajar ayahnye mengucap..Moment tu paling aku tak dapat lupakan sampai kini..Ayah ngah pergi setelah puas bertarung dengan penyakit yang tak dapat di kenal pasti..Aku tahu di saat akhirnye ayah ngah begitu derita sehingga kan aku nampak air mata ayah ngah ketika dia disahkan meninggal..Begitu perit derita yang ayah ngah tanggung...Kami redha ayah ngah pergi dari menanggung sakit yang teramat tanpa kami tak berupaya untuk membantu langsung..

Sesungguhnya ayah ngah bertuah kerana die meninggalkan anak-anak lelaki yang sangat tabah dan bertanggung jawab..Jadi ayah ngah tak perlu risau kerana aku yakin meraka mampu menjaga umi meraka..Insyaallah...Mak ngah jugak aku tengok sangat tabah..Walaupun pemergian ayah ngah berlaku sekelip mata..

Syawal tahun depan tiada lagi gelak tawa ayah ngah..Pasti kami adik beradik merindui moment tu..Tapi kami redha dengan pemergian ayah ngah sebab kami tahu Allah lebih menyanyangi ayah ngah...

Dalam kenangan..ayah ngah bersama mak ngah mase akad nikah abang daus...=(
AdA doakan ayah ngah bahagia di sana..Semoga ayah ngah di tempatkan di tempat orang-orang yang beriman..Aminnnnnnnnnnnnn.....Ayah ngah akan sentiasa berada di hati kami adik beradik..

1 comment:

  1. takziah buat ko sekeluarga...smooga ayah ngah ditempatkan di kalangan org yg beriman....amin....

    ReplyDelete