Tuesday, March 13, 2012

Kehidupan seorang pekerja swasta...


Kalau orang keje gomen kerja dari isnin sampai jumaat tapi aku terlebih sehari..Aku tak pasti lah if ade jugak orang keje gomen yang kene keje hari sabtu..Tapi yang aku tau mostly dapat cuti 2 hari..Aku pulak cuti sehari je..Nak tahu kehidupan aku setelah bergelar pekerja swasta ni..
Seperti biasa pagi-pagi bangun pukul 6.30 pagi tunaikan kewajipan dan cepat-cepat nak atas katil semula dan kunci jam pukul 7.10 am.  Aku sangat menghargai masa tido aku kot..Asal sempat je aku tido..Jangan harap akak aku nak ajak borak-borak time tu..Tak layan punye..Kang tak sempat nak tido selelap dua before pergi kerja.
Then, jam pun berbunyi tepat masanya..Time tu rase macam nak campak je henpon tu ke lantai..Dah tak pasal kan..Ko yang buat alarm tu ko pulak nak naik hantu.  Kalau baju tak iron lagi aku start mengiron baju dengan air liur basi selepet kat muka tak pun if aku dah iron terus masuk toilet.  Agak-agak dalam 20 minit aku pun keluar..Cehhhh,detail gile cerita…Nasib aku tak cerita ape yang aku buat dalam toilet kan….
Aku sttle bersiap dalam pukul 7.45 am.  Memang hari-hari macam tu lah..Then dalam pukul 8.05 aku pun gerak pergi kerja..Jangan Tanya macam mane aku pergi kerja sebab aku tak akan cerita..wahahahahaahaha..
Sharp pukul 5.00 petang aku tergocoh-gocoh berlari tekan lif dan dengan pantas tanpa menoleh lagi terus turun ke LG.  Agak-agak dalam pukul 5.20 petang aku pun sampai lah kat rumah..Rehat-rehat kejap sambil makan ape yang patut aku terus naik bilik tunaikan ape yang patut.    Bila malam pulak if abang ipar aku keluar aku turun bawah join akak aku tengok tv…Okeh,jangan nak buat sebarang spekulasi..Aku baik je dengan abang ipar aku okey..Cume if die ade tengok tv tak nak lah kacau privasi mereka sekeluarga..Aku prefer lepak dalam bilik. 
Dalam 10.30 malam aku pun start naik atas katil dan melelapkan diri…Dan sambunglah rutin aku yang macam kat atas tadi…Kerana cuti yang diberi hanya sehari maka aku gunekan cuti tersebut untuk kemas bilik dan basuh baju yang berlonggok-longgok.  Di sebabkan aku ni punya hati yang nurani maka setiap minggu aku basuhkan baju akak aku yang bujang trang tang-tang tu… Die bangla, hari ahad pun kerja.. Maka habis waktu pagi aku dengan kerja basuh baju.. Petang pulak time nak berehat-rehat tak pun bergaduh dengan anak-anak buah aku..
See, itu lah rutin aku setiap minggu..Rutin seorang yang masih  muda remaja tapi life macam orang tua..…Ye,korang boleh cakap gua tak de life..Life aku cume kerja, kerja dan kerja…Aku tak de mase nak hangout dengan kawan-kawan..Aku tak de mase nak bermesej-mesej or berkol-kol dengan kawan-kawan…Taka de mase nak fikir nak ade boyfren...Sebabnya hari ahad tu mase untuk diri aku sendiri….Tak perlu nak cakap aku kerek sebabnya kawan-kawan jarang cari aku pun…
Aku tau life korang sume sure jauh better dari aku tapi so far aku senang dengan life macam ni..Cume kadang-kadang rindu time study dulu..Rasa kawan-kawan dekat je but now………………………..Korang sambung lah sendiri..*hampa....Begitulah kehidupan seorang pekerja swasta yang berumur 24 tahun..If rutin macam ni berterusan sampai 2 tahun maybe aku akan kelihtan tua 3 tahun daripada usia..

7 comments:

  1. saya keje swasta tapi sabtu ahad cuti. hehe :)

    ReplyDelete
  2. cehhh,tak aci lah..hehehe..ko keje hospital jugak kan...

    ReplyDelete
  3. sye juge pekerja swasta yang hanya bercuti pada hari jumaat..

    ko tgu fada.. kang ak update pekerja swasta versi aku lak..hahaha

    ReplyDelete
  4. ko g kerja mcm ne fada????cher cita...ak nk thu gak...nnti ak update versi ak lak ya....tp bkn sekarang tau....sbb ak pun mcm korang gak...seorang pekerja swasta..hehehehehehehe

    ReplyDelete
  5. tak nak kasi tahu...biarlah rahsia..hahahah..jeng jeng..haa cepat lah update./.nak jugak tau kisah ko pulak..ayien dah sttle..

    ReplyDelete