Sunday, January 30, 2011

Aku penumpang bus rapid yang tegar..

Baru-baru ni ade la aku cerita kat mak aku betapa susahnye hidup aku kat kampus sebab berulang-alik ke kelas naik bus rapid..Ntah kenapa aku rase susah sangat ulang-alik naik bus rapid yang kene tunggu setengah jam baru sampai..Dah la baru-baru ni penduduk taman kat puncak alam tu buat aduan tak bagi bus rapid masuk dalam taman..Makanya tempat aku tunggu bus jauh daripada tempat biasa...Kirenya bus tu dah tak lalu kat lorong umah aku la..Lalu kat jalan besar sahaja...

Aku rindu pokok buluh tempat aku dengan kawan aku cik lis tunggu bus. Rindu jugak makcik jual karipap yang aku tumpang tandas rumah die sebab tak tahan nak buang air besar...Tak malu kan tumpang umah orang tak kenal sebab nak buang air besar...Sape kate tak malu..Tapi aku terpaksa kot time tu..Daripada aku terlepas bus lebih baik aku menahan malu tumpang umah orang..fuhh nasib baik makcik tu tak de anak bujang..Kalau tidak jatuh market aku....Mungkin boleh jadi cerita jenaka die dengan kawan-kawan die nanti..."ade awek uitm tumpang tandas umah aku sebab nak B***k"..Gile malu..Okey macam dah tersasar jauh pulak cerita aku ni..Tinggalkan kisah makcik karipap..Mari kembali ke kisah bus rapid..

Part yang agak pilu dan sedih bile  time aku dengan cik lis tunggu bus kat bustop tu lalu budak-budak kelas yang naik kereta dan naik moto...Ni lagi buat aku sedih..Mula la rase menyesal..Asal aku tak amik lesen awal-awal..Serius aku menyesal teramat sangat...Walaupun aku keluar kelas paling awal tapi mesti aku dengan cik lis jadi orang terakhir yang sampai rumah..Semuanya angkara bus rapid tersayang...Mane tak nye tunggu bus setengah jam baru sampai ade tu sampai sejam lebih..Penat weh menunggu bus ni...

Kalau time final exam pulak biasanya aku dengan cik lis akan keluar awal..Jarang la kami ade dalam dewan exam tu sampai masa dah tamat..Bukan sebab aku ni bijak pandai tapi malas nak duduk lama-lama dalam dewan tu..Kami keluar punye la awal dengan harapan boleh bersenang lenang kat rumah cepat-cepat tapi boleh budak yang keluar time betul-betul mase dah tamat elok je lalu depan kitorang kat bustop...korang bayangkan tak betapa malunye kami ni..konon-konon nak balik awal tapi last-last kitorang jadi yang paling last sampai umah....

Disebabkan bus dah tak masuk dekat lorong rumah kami lagi jadi kami ikut jalan shortcut sebelah petronas...Ada jalan kecik disebalik lalang-lalang sebelah petronas tu...Aku dengan cik lis ni dah macam pelajar yang duduk kat pedalaman sabah sarawak yang terpaksa merentas hutan baru sampai ke sekolah..Sadis sungguh...Baru-baru ni pensyarah aku ade cerita yang kat puncak alam ni banyak ular..Seram jugak kami sebab jalan yang kami lalu tu memang penuh lalang..Mungkin jugak habitat ular sawa,ular lidi,dan semua jenis ular..Uishh serammm..Jadi dengan itu aku cadangkan dekat cik lis hari ahad ni kami nak pergi menebas kat situ..Sape mau join???Gigih kan kami..Selain pelajar kami juge peladang berjaya...Tolong jangan percaya bab menebas sebab tu hanya idea gile aku...Kami tak kan memalukan diri kami nak berusaha menebas kat sebelah petronas tu..Gile ape...Paling-paling pun gune mesin rumput je..Baru la macho...;p

Lepas aku membuat segala aduan pasal betapa susahnye aku sebagai seorang student yang menaiki bus rapid mak aku cume cakap macam ni...Nak tau???Kata mak "belajar memang la kene susah-susah,tak kan nak senang je" itu je jawapan bonda aku..Aduhh tak kan itu je mak..Cube la cakap tak pe la..Nanti mak hadiahkan kereta kat kau sebijik..Kan macam dalam drama-drama tu....Jangan nak mimpi sangat la ye cik pada sebab nye kalau ade kereta pun awak bukan reti nak bawak pun...Okey hakikatnye aku tak reti bawak kereta tapi bile aku cerita kat mak aku tu entah ape harapan aku...Sebabnye mak aku tak dapat nak buat ape-ape pun.....Lain kali buat lesen awal-awal..PAHAM!!!

Sebenarnye kisah aku tak de la sadis sangat sebab bile kelas aku sama dengan roomate aku die tumpangkan kami...Bukan kami berdua je pun yang naik bus..Kalau satu uitm tu kami berdua je yang naik bus rapid memang confirm aku gundah gulana dan rasa terhina....Bersepah lagi budak uitm puncak alam yang bersusah payah naik bus..Jadi tak de sebab untuk aku merungut-rungut lagi dengan kehidupan aku sebagai penumpang bus rapid yang tegar....Niat aku bercerita pada family aku tentang susah payah aku naik bus bukan untuk merungut-rungut tapi sebenarnya nak diorang tau yang aku jugak budak yang reti berdikari dan bersusah-susah walaupun aku anak bongsu yang tak berapa nak manja...;p


saya penumpang bus rapid tegar..i love bus rapid..muuahhh...


Kalau kite susah kite jangan tengok orang yang atas daripada kite tapi kite tengok pada orang yang lagi susah daripada kite jadi dengan itu kite akan lebih rasa bersyukur dengan ape yang kite ade sekarang ni..Sekian dari cik pada....=)

1 comment: