Tuesday, April 19, 2011

Life is about option....

Hari ni teman akak aku pergi cari baju kurung untuk die pakai pergi kenduri kawin abg aku nanti..Susah gile die nak buat pilihan..Naik pening aku dengan mak aku teman dia pergi cari...Dia memang ade masalah bab-bab buat pilihan nak cari baju,kasut.tudung atau ape-ape yang kene buat pilihan la...Finally jumpe jugak..Dia pilih kaler pink terang..Kaler yang memang jarang sangat die nak pakai kalau time dulu-dulu kala..Asal entah sekarang ni die dah berubah..Mengikut peradaran masa mungkin..Okey stop cerita pasal pilih baju..

Masih pasal pilihan tapi ni bukan pilih baju..Tadi akak aku cakap kat aku "kau ni semua pandai pilih,kasut,baju,beg tapi sayang kau selalu salah pilih lelaki"....Sungguh terus terang beliau ni kan..Rasa nak kasi penampar jepun je..Ishh tak berani..Tengok lengan dia pun aku dah takut..*sila jangan marah kalau awak baca ye..*

Salah pilih lelaki??Aku rasa bukan aku yang salah pilih diorang tapi diorang yang dah salah pilih aku..Buktinya bukan aku yang pergi tapi mereka..Jadi menunjukkan yang aku la yang terok,perangai macam longkang..Ni cume andaian aku je..Diorang ade sebab tertentu memilih untuk pergi..Sebenarnye bertuah jugak kita asek jumpe orang yang salah sebab orang macam diorang ni la mengajar kita banyak benda...Daripada kenal orang yang salah la buat aku jadi lebih matang,lebih kental and lebih paham rentak orang lelaki..Kalau aku tak kenal mereka ni and diorang tak tinggalkan aku mungkin aku masih macam dulu..Mudah percaya janji-janji manis orang lelaki,puji-pujian dan mudah jatuh sayang..But now aku bukan orang macam tu..Aku dah jadi keras hati..kredit pada mereka yang dah mampu ubah aku jadi macam ni..Aku suka diri aku yang sekarang berbanding dulu yang cukup lemah...Yang mudah dipijak-pijak...

Aku sentiasa percaya ape yang jadi pasti ade hikmahnye..Cume kita perlu berfikiran positif..Aku percaya Allah tarik mereka jauh daripada aku sebabAllah akan gantikan yang lebih baik..Bukan maksud aku meraka tu tak cukup baik tapi Allah tahu ape yang terbaik buat hambanya...Hidup ni adalah sebuah pilihan..Jadi mereka berhak memilih untuk pergi walau dengan cara macam mane sekali pun..Ape yang penting aku kene sentiasa muhasabah diri untuk jadi yang lebih baik...Terima kasih banyak pada mereka yang pernah wujud dalam hidup aku,yang pernah buat aku happy,yang pernah buat aku merasa manis bercinta,..

Terima kasih kerana memilih untuk pergi sebab itu la pekara yang paling terbaik untuk anda lakukan...Saya belum cukup layak untuk siapa-siapa..Sebab tu saya memilih untuk kekal menyendiri sehingga la saya rasa saya mampu nak bahagiakan orang lain sampai dia tak kan terfikir untuk tinggalkan saya lagi..Everyone deserve to be happy..So berbahagia la anda semua dan cuba la hargai ape yang anda ada sekarang ni sebelum anda kehilanganya..


p/s: Kalau la kita mampu meilih dengan siapa kite nak jumpe dan bercinta dah pasti kita tak kan memilih untuk berjumpa dengan orang yang salah dan yang mengecewakan kita.  Kita cume mahluk Allah yang mengikut pada aturannya...Itu la kehidupan,ade yang pahit dan ade yang manis...


2 comments: