Friday, July 1, 2011

Bila rumah sendiri bukan lagi tempat yang selamat...

Dalam dunia ni sape-sape pun akan rasa selamat dan selesa berada di rumah sendiri kan...Tanya la sape-sape pun mesti akan jawab rumah sendiri tempat paling selesa..Pada yang tak berminat pada rumah sendiri tu something wrong somewhere la tu...Tapi ape jadi bila tempat yang paling selamat dah tak jadi selamat lagi??Mane kite nak pergi??...Okey..Introduction yang agak dramatik kat sini...

Kalau rumah besar macam ni duduk dalam rumah tak keluar-keluar pun tak pe..Tua dalam rumah je la...
Go straight to the point la senang cerita kan..Tak reti den nak berkonar-konar ni do..Malam tadi tengah sedap aku tido tibe-tibe akak aku kejut aku..Die kate die dengar bunyi orang nak bukak tingkap sebelah tempat aku tido..Tapi die tak sure sama ada datang dari bilik aku atau bilik sebelah...Aku ape lagi..Dengan lintang pukangnye terus bangun la..Teranjat boboi tau...

Kitorang terus pergi bilik mak aku then cite ape yang jadi..Ape lagi sebagai inspector sahab mak aku membuat rondaan sambil pakai lampu suluh dan berkain batik paras dada di setiap bilik..Nak usha la kot-kot ade tingkap yang terbukak..Hasil rondaan didapati tiada..Lepas tu akak aku amik kunci kereta dan bunyikan alarm kereta..Sebab ape buat macm tu??Sebab nak takutkan si malauan jibauk tu..Bile die dengar alarm tu sure die gelabah gila gaban dan teus lari lintang pukang..


Inspector sahab..Watak wajib dalam cite india...Bukan la mamat kat atas ni inspector sahab...Gambar sekadar hiasan..


Lepas pada tu semua masuk bilik masing-masing..Aku dah macam jaga..Tak boleh nak tido..Sentiasa rasa tak selamat..Tido pun ujung-ujung katil je sebab tak nak dekat dengan tingkap..

See,susah kan bila rumah yang kite rasa selamat tidak lagi selamat untuk kite..Sebelum ni aku ade cerita yang tingkap rumah aku kene umpil dan terbukak kan,cume mujur si malaun tu tak sempat nak masuk rumah kami lagi,kes kedua pulak bila mak aku perasan yang pintu depan rumah aku yg besar gedabak tu ade kesan kene umpil...Yang tu tak pasti cubaan bile..Tak mungkin hari yang sama tingkap tu kene umpil...Korang bayangkan berapa banyak cubaan pecah masuk rumah aku di buat oleh malaun-maluan kat kg aku ni...Alhamdulillah Allah melindungi keluarga aku lagi..Kalau tidak tak tau ape la yang jadi...

Meh nak kasi some tips macam mane nak buat bile kite rase ade orang yang mencurigakan sekeliling rumah kite..

First,kalau rasa ade orang kat tingkap or tengah mencuba nak bukak tingkap or pintu rumah korang pergi kat tingkap or pintu tu korang hentak kuat-kuat..Ini pada yang punye semangat panglima yang tinggi..Sure jibauk malaun pencuri tu lari lintang pukang punye sebab die pun terkejut..

Hiiyaaarrrkkkkkk....Kasi pukul laju-laju..


Second, korang amik alarm kereta then terus bunyikan..Cara ni pun bakal memeranjatkan si jibauk itu...Selain tu juga boleh memeranjatkan jiran-jiran so diorang la boleh tengok ape yang jadi kat luar rumah kite tu kan..Bukan la berniat nak meganggu tido jiran-jiran tapi kan ke elok bantu satu sama lain...Cewahh ayat tak boleh blaa..



Third,yang ni untuk kenal pasti bila ade jibauk yang cube nak masuk rumah kita...Korang bubuh something depan pintu..Yang bila bukak pintu tu benda tu jatuh then korang yang tido pun boleh terjaga..Contohnye dulang..Bunyi dulang jatuh kan bising..Yang ni pun boleh memeranjatkan si malaun tu...

O mak kau terkejut...*tekejut sambil melatah...

Forth,yang ni untuk para-para gadis atau tuan punye rumah dari mengelakkan si malaun masuk ke ruangan kamar korang...Biar masuk rumah je jangan masuk bilik sebab kalau masuk bilik mungkin si malaun ni bakal mencederakan korang or meng apa-apa kan korang..Cara nya ialah korang hadang pintu bilik korang dengan benda berat contoh almari atau meja..Memang sound silly dan leceh tapi ni cara untuk prevent dari di apa-apa kan....Aku sendiri tiap-tiap malam hadang pintu bilik aku dengan meja...Barang hilang boleh beli tapi kalau diri sendiri yang di apa-apa kan memang tak de ganti-ganti dah..Tak boleh nak beli kat kedai pun....

u should love ur self than ur henpon or lappy dude..

Okey itu saje tips..Dah ala-ala inspector sahab dah aku ni bercakap pasal tips bagai..Padahal nak cerita betapa tak selamatnye rumah aku sekarang ni..Tak pe la..Sharing is caring kan..So nak la share pada readers yang ada..Ape-ape pun please jangan tunjuk sikap power rangers dengan berniat menangkap si malaun tu sendiri..Kite tak tahu senjata ape yang die ade..Boleh bawak padah tu..Itu saje..Doakan keselamatan cik fada sekeluarga k...Semoga kite semua di lindungi Allah..=)..Selamat atau tak saya tetap suke rumah saya..Sebab ape??Sebab rumah saya besttttttttttttttt.....

Jangan mencuba jadi power rangers..Mungkin anda bakal di power rangers kan oleh malaun tu nanti..So be carefull..


p/s:Maaf pada perkataan jibauk dan malaun yang mungkin agak kasar..No word describe them...Mereka sangat membencikan...Btw,boleh aku tumpang rumah korang tak??rumah korang selamat tak???;p

No comments:

Post a Comment