Thursday, June 30, 2011

I'm a full time housewife..!!!

Hyee peeps..Semenjak menjadi surirumah tangga sepenuh masa ni setiap pagi sampai tengah hari aku memang bz..Bukak je mata tak gosok gigi lagi terus kemas rumah,sapu sampah,basuh baju,basuh pinggan,basuh berak anak,Opsss yang ni tak..Then keje terakhir ialah memasak...Lepas tu petang dah boleh relax-relax then berbadminton la pulak kan...Ingat senang ke jadi surirumah tangga sepenuh masa ni...Susah okey..

Nak tahu part mane yang susah tu???Part nak pikir nak masak ape hari-hari...Korang ingat tak susah ke hari-hari nak pikir nak masak ape..Tiap-tiap malam dah kene pikir dah esok nak masak ape untuk kasi suami family tersayang makan..Balik-balik bukak peti ade sotong,udang,ikan ayam..Esok nye bukak lagi peti ade sotong,udang,ikan ayam...Tak kan hari-hari nak masak benda yang same ye dak..Aku sampai dah kering idea nak masak ape kat rumah ni..So ape lagi dengan bantuan abang google yang hensem lagi kacak bergaya aku search je resepi baru yang boleh di cuba.Hari ni aku try masak sotong..Asek masak sambal,goreng kunyit tak pun goreng tepung je sebelum ni so sekarang ni nak la hebat sikit supaya dapat puji-pujian dari mak ayah..Cewaaahhhh..

Search punye search aku jumpe satu resepi ni..Simple pun simple dan bahan-bahan pun mudah..So try aje la...Meh aku kasi resepi kat korang kot-kot korang nak cube jugak..Aku tak upload pun gambar sotong aku masak tadi..Haipppp,bukan tak jadi tapi malas nak tangkap gambar sebab dah kebulur sangat..Siap je masak aku terus makan...Mari ramai-ramai cube ye resepi ni..Aku buat berkuah sikit tadi sebab sotong kan jenis berair..So selamat mencube semua....

Sotong Berserai  
Sumber: Koleksi Mingguan Wanita                 

Bahan-Bahan:

Bahan A:
500 gm sotong
2 mangkuk santan

10 biji cili api]
5 biji cili merah]
5 ulas bawang merah ] dikisar
3 ulas bawang putih ]
2 sm halia]        

Bahan B:
1 batang serai (dititik)
1 sudu kecil serbuk kunyit
? sudu kecil lada hitam
? biji jus limau nipis
Garam secukup rasa

Cara:
Sotong dibersihkan dan ditoskan airnya. Masukkan sotong dan bahan A yang lain ke dalam periuk. Masak hingga sotong kecut.

Kemudian masukkan santan dan masak lagi hingga mendidih.

Apabila kuahnya hampir kering, masukkan bahan B dan masak lagi hingga mendidih.

1 comment: