Sunday, February 27, 2011

Aku pencen jadi joyah...!!!




Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah 
silapnya.Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya.
dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama
baginya". ( RW ABU NAIM )



Mulai hari ni aku nak berubah jadi pendiam..Boleh tak boleh belakang kire...Maaf ahli-ahli geng joyah....Aku terpaksa berubah...Dah penat nak banyak cakap ni...Nak tau sebab ape aku nak jadi pendiam..

Sebab first, orang banyak cakap ni nampak bodoh..Bukan aku cakap tapi aku sure benda ni ade dalam fikiran orang-orang yang senyap lagi baik..

Second, orang banyak cakap ni buat orang lain menyampah..Betul tak??Orang-orang yang pendiam lagi baik yang tak macam aku ni sure menyampah tengok orang yang banyak cakap..Lagi-lagi orang yang macam aku yang dah la banyak cakap lepas tu cakap kuat pulak tu...

Third, orang yang banyak cakap ni nampak jahat..Cube kalau orang banyak cakap dengan orang kurang bercakap gaduh sure orang ramai akan pikir yang si mulut banyak ni yang salah atau jahat..Walaupun kadang-kadang si pendiam ni diam-diam ubi berisi...See kan aku dah kata orang banyak cakap ni nampak jahat di mata orang..

Forth, bile jadi orang banyak cakap ni orang-orang pendiam jadi takut nak dekat..Mugkin takut air liur orang banyak cakap ni bersembur kot time cakap-cakap...Please ye geng aku banyak cakap pun air liur tak bersembur..Toksah bawak payung la kalau nak cakap dengan aku..Gigi aku rapat kot..Pagar baik punye...;p

Yang last sekali adalah sebab kat atas sekali tu..Jadi dengan itu kene la kite jadi pendiam untuk mengurangkan silap dan dosa kite...Insyaallah...

Ini la sebabnye aku rase aku perlu jadi pendiam..Mungkin bukan totally pendiam tapi kurang bercakap daripada sekarang..Mungkin aku patut jadi macam mereka yang senyap dan bijak..Aku ni banyak cakap lagi bodoh..Mungkin bile aku jadi pendiam dan bijak boleh lebih rapat dengan mereka yang pendiam lagi bijak tu..Sape tahu kan...Orang cakap kite perlu jadi diri sendiri..Tapi bagi aku ape salahnye kite berubah untuk puaskan hati kawan-kawan..Maaf semua kawan-kawan sebab sikap banyak mulut aku ni buat korang menyampah,meluat,jelik,benci dan sebagainye...Aku cume tak biasa nak jadi orang yang senyap dan buat hal sendiri..Aku lagi rela tak makan dari berhenti bercakap..Tapi tak pe..Kali ni aku cube..Tak mati jadi pendiam kot.....


Nota kaki: Actually aku hanya akan banyak cakap pada orang yang betul-betul aku selesa atau rapat..Bila mana korang nampak aku tak banyak cakap tu maknanya aku tak selesa dengan korang dan aku tak boleh jadi diri aku sendiri...Bile dari banyak cakap jadi tak banyak cakap korang patut risau sebab maknanya aku dah tak selesa dengan korang..Take note!!!!

5 comments:

  1. humm x da lh kot, so selama ni ko rasa aku bodoh lah fada ek..ni yg sentap tahap syaitan ni hehehe....bg aku org bnyk cakap ni confident, as a educated person u must know how to communicate with people, event though u x kenal org tu....humm so joyah tu perlu tp xda lah untuk bab mengumpat..heheeh..ke arah yg lebih baik, cube ko bygkn x bercakap mesti bosan kn..:)

    ReplyDelete
  2. sabar la fada...tu la kan...aku sokong gak ckp radi tu...tapi nak buat ape berlakon jadi baik mcm sesetangah org tu padahal lebih teruk dari kite yang banyak ckp ni...damn la orang mcm tu! pretend nak jadi baik! huh..grrrrrrrr

    ReplyDelete
  3. yela...ko ckp ak nie jahat gak la ye fada...ak thu la ak bnyak ckp...hahahaahahhaahahaha....ala cool la fada...idup ak akn bosan tanpa ko la dear....be urself k...jgn risau ape org nk ckp..ssh kot kalu asyik nk ikut org je...hahaha

    ReplyDelete
  4. Radi:ehh jgn sentap..bukan aku yg pk org ckp bnyak ni bodoh..sbb aku pun bnyak ckp gak..cume kdg2 pdgan org yg senyap ni mcm tu..tp tak tau la klu aku slah..

    cik lis:entah la cik lis..ble bnyak ckp rase mcm ramai pulak tak suke..=(

    tika:haishh mne ade aku ckp kau jhat.hahaha..klu kau jhat aku pun jgk la..entah la..hari tu rse down..skg dah ok dah..

    ReplyDelete
  5. ala kadang org diam ni pn blm tentu org ske. dh klu org xske ko, ko diam ker joyah ker org stil xske...haaaaa

    ReplyDelete